از فواید دوغ چه می‌دانید؟ 10 خاصیت دوغ که تا کنون از آن اطلاع نداشته اید

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

جالب است بدانید که بر خلاف تصور همه، مصرف ماست در زمان ابتلا به بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی، می‌تواند دوره بیماری را کاهش داده و حتی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را از بین ببرد. دلیل این موضوع چیست؟

برای درست‌کردن دوغ، شیر باید به ماست تبدیل شود و یا اینکه به‌صورت مستقیم و با افزودن مخمرهای طبیعی خاص، شیر را به دوغ تبدیل کنند. این فرآیند تخمیر، باعث ایجاد و افزایش انواع باکتری‌های مفید در دوغ خواهد شد.

همین باکتری‌های مفید، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش داده و التهابات مختلف را از بین می‌برند. در تحقیقات مختلف اثبات شده کودکانی که به‌صورت روتین ماست و دیگر محصولات لبنی مثل دوغ مصرف می‌کنند، کمتر از سایر کودکان دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند.

علاوه بر این، در دوغ انواع مواد معدنی همچون منیزیم، سلنیوم و زینک هم وجود دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. نکته مهم دیگر این است که همه کارخانه‌های تولید کننده، با توجه به دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو، باید به شیر، ماست و دوغ تولیدی خود، میزان مشخصی ویتامین D اضافه کنند. بدین شکل، مصرف ماست و دوغ علاوه بر تامین تمام مواد معدنی طبیعی خود برای بدن، به افزایش سطح ویتامین D بدن نیز کمک می‌کند.

2. کمک به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها

ماست یکی از مهم‌ترین منابع تامین کلسیم بدن است و  به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی که با استفاده از ماست درست می‌شود، یک منبع فوق‌العاده برای تامین این ماده معدنی ضروری خواهد بود. هر یک لیوان دوغ، می‌تواند 50 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین کند و به همین خاطر، نوشیدن دوغ برای کودکان در سن رشد، ضروری است.

بدن برای برخی از مهم‌ترین وظایف خود همچون استخوان‌سازی و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، به میزان زیادی کلسیم نیاز دارد. از سوی دیگر، زنان در سنین بالاتر بیش از مردان به نرمی و پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و بدن آن‌ها در دوره‌های مختلف زندگی، به میزان زیادی کلسیم نیاز دارد. با توجه به همین موارد، دختران و زنان بیش از سایر افراد جامعه باید با نوشیدن روزانه دوغ همراه با وعده‌های غذایی یا به‌عنوان میان‌وعده‌ها، بخشی از این نیاز بدن‌شان را تامین کنند.

علاوه بر استخوان‌سازی و بهبود تراکم استخوان، وجود کلسیم برای دیگر فعالیت‌های مهم بدن همچون بهبود گردش خون و عملکرد بهتر عروق خونی، انتقال پیام‌های عصبی، بهبود عملکرد عضله‌ها و پیام‌رسانی سلولی، لازم است. بنابراین علاوه بر زنان، همه افراد جامعه برای حفظ سلامت جسمانی و تامین کلسیم بدن، بهتر است دوغ را جایگزین انواع نوشیدنی‌های دیگر در طی روز کنند.

3. کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و یا کاهش عوارض این بیماری

از مهم‌ترین فواید دوغ برای بدن که احتمالا افراد کمی از آن اطلاع دارند این است که نوشیدن دوغ می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد. ماست و دوغ‌های غلیظ، نسبت به انواع ماده‌های غذایی دیگر، دیرتر هضم می‌شوند. به همین خاطر، پس از میل‌کردن این ماده‌های غذایی، نسبت قند خون به‌سرعت بالا نمی‌رود و احتمال افزایش قند خون به‌صورت غیر طبیعی نیز از بین خواهد رفت. بدین شکل، قند خون بدن تنظیم شده و عوارض بیماری دیابت برای افراد مبتلا به این بیماری، کاهش پیدا می‌کند.

4. جلوگیری از افزایش وزن، مهم‌ترین خواص دوغ برای لاغری

جالب است بدانید که نوشیدن دوغ، می‌تواند از افزایش وزن شما جلوگیری کرده و حتی چربی موجود در اطراف شکم‌تان را از بین ببرد. یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در دوغ، پروتئین است. شیر، ماست و در نهایت دوغ، با داشتن پروتئین و چربی مفید، یکی از بهترین ماده‌های غذایی برای ایجاد حس سیری کامل هستند.

انسان‌ها پس از مصرف مواد غذایی دارای چربی و پروتئین، بیش از دیگر مواد غذایی احساس سیری خواهند داشت. بدین شکل، مصرف تنقلات ناسالم و چرب، پس از نوشیدن دوغ کاهش پیدا می‌کند و افراد به‌راحتی می‌توانند برنامه غذایی و رژیم خود را ادامه دهند. بنابراین اگر گرسنه هستید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یک لیوان دوغ بنوشید و پس از چند دقیقه، یک میان‌وعده سالم نوش جان کنید.

علاوه بر پروتئین موجود در دوغ و ایجاد حس سیری، برخی از انواع دوغ مثل دوغ پروبیوتیک، با داشتن باکتری‌های مفید، به کاهش چربی‌های دور شکم کمک می‌کنند. اگر نمی‌دانید که دوغ پروبیوتیک چیست و چه خواصی دارد، اصلا نگران نباشید. در مطلب «مهم‌ترین خواص دوغ پروبیوتیک»، به بررسی کامل این نوشیدنی سالم و خوشمزه پرداختیم و با کمک آن، می‌توانید متوجه شوید که چرا مصرف دوغ پروبیوتیک به کاهش وزن اضافه شما کمک می‌کند.

5. نوشیدنی لبنی سالم برای افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز

برای مبتلایان به حساسیت لاکتوزی، نوشیدن شیر و مصرف انواع لبنیات، می‌تواند محرکی قوی برای افزایش عوارض جانبی این حساسیت باشد. درد شکم، دل‌پیچه، نفخ شدید، همه بخشی از عوارض ناخوشایند حساسیت به لاکتوز هستند. به همین خاطر، اغلب مبتلایان به این نوع حساسیت تصور می‌کنند که بهتر است از تمام محصولات لبنی فاصله گرفته و مواد مغذی و مفید مورد نیاز خود را از دیگر ماده‌های غذایی، به‌دست آورند.

خوشبختانه برای این دسته از افراد، یک خبر خوب داریم: انواع دوغ مانند دوغ پروبیوتیک یا لاکتیکی، دارای لاکتوز بسیار کمتری هستند. از سوی دیگر، در دوغ‌های مختلفی که به‌صورت مستقیم از شیر تولید می‌شوند، انواع باکتری‌های مفید وجود دارند که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و فرآیند هضم غذاهای مختلف را تسهیل می‌کنند. به همین خاطر در تحقیقات مختلف مشخص شده که مصرف این نوع دوغ‌ها، نشانه‌های حساسیت به لاکتوز را تحریک نکرده و افراد مبتلا به این نوع آلرژی‌ها، می‌توانند با خیال راحت این مدل نوشیدنی‌های لبنی سالم و مفید را مصرف کنند.

6. چربی سالم دوغ و سلامت کبد

مصرف غذاهای چرب و ناسالم همراه با فعالیت کم، باعث ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود که یکی از آن‌ها، کبد چرب است. مبتلایان به این بیماری، باید با رعایت رژیم غذایی بدون چربی، سعی کنند میزان چربی خون خود را کنترل کرده و عوارض افزایش چربی بدن خود را تا حد امکان، کاهش دهند.

یکی از مهم‌ترین خواص دوغ به همین بخش از بدن تعلق دارد. ابتدا باید بدانید که به‌صورت طبیعی و به دلیل فرآیند تولید دوغ، بخش قابل توجهی از چربی این نوشیدنی جدا می‌شود. علاوه بر این، در تحقیقات مختلف مشخص شده که باکتری‌های مفید موجود در انواع دوغ مثل دوغ پروبیوتیک یا دوغ کفیر، از افزایش چربی خون جلوگیری کرده، آسیب‌های کبدی را کاهش می‌دهند و به بهبود عملکرد کبد، کمک خواهند کرد.

از سوی دیگر، در برخی دوغ‌های خاص مثل دوغ شتر، میزان چربی دوغ بسیار کمتر است و به همین خاطر، افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف مثل چربی خون یا کبد چرب، می‌توانند با خیال راحت، این نوشیدنی را نوش جان کنند. البته اگر نمی‌دانید که دوغ شتر چیست و یا چه فوایدی دارد، اصلا نگران نباشید. در مطلب «مهم‌ترین خواص دوغ شتر»، فواید مهم این نوع نوشیدنی را کاملا بررسی کردیم و با مطالعه آن می‌توانید از مهم‌ترین خواص دوغ برای کبد هم مطلع شوید.

7. کمک به سلامت قلب از خواص مهم دوغ برای بدن

در صورتی که به دنبال بهترین خوراکی‌ها برای حفظ سلامت قلب خود هستید، خریدن انواع نوشیدنی‌های شیرین و گازدار را متوقف کرده و از این پس، دوغ بخرید. دوغ و دیگر مشتقات لبنی که از تخمیر شیر تولید می‌شوند، به دلیل داشتن اجزای مفید مثل باکتری‌های سالم، باعث بهبود عملکرد جریان خون و سیستم عروقی شده و در طولانی‌مدت، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مثل فشار خون، جلوگیری می‌کنند.

مصرف دوغ باعث افزایش میزان HDL بدن یا همان کلسترول خوب خواهد شد. با افزایش این فاکتور در بدن، فعالیت سیستم قلبی و عروقی بهبود یافته و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، با کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین، احتمال چاقی نیز کاهش پیدا می‌کند. از آن‌جا که چاقی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی است، با تصحیح برنامه غذایی خود و جلوگیری از افزایش وزن، می‌توانید ریسک ابتلا به این نوع بیماری‌ها را نیز کاهش داده و یا از بین ببرید.

8. کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پستان و معده

یکی از مهم‌ترین فواید دوغ برای بدن، به جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها مرتبط است. اسید لینولئیک مزدوج در شیر، نوعی اسید چرب است که در ماست و البته در دوغ هم وجود دارد. می‌پرسید این اسید چرب چه فوایدی دارد؟ الان به شما می‌گوییم!

اسید لینولئیک با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. به علاوه، این اسید خواص ضد سرطانی داشته و احتمال ابتلا به انواع سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و یا سرطان معده را کاهش داده و یا از بین می‌برد. علاوه بر این، وجود این اسید چرب در بدن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد و به همین خاطر، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف دیگر مثل عفونت هلیکوباکتر پیلوری را که خود موجب ابتلا به سرطان‌های مختلف می‌شود، کاهش می‌دهد.

با توجه به همین موارد باید بدانید که مصرف روتین دوغ، می‌تواند به سلامت هر چه بیشتر بدن شما کمک کرده و از ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و سرطان هم جلوگیری کند.

9. بهبود خلق و خو از خواص دوغ برای بدن

در یکی از تحقیقات انجام شده در ژاپن با بیش از 1000 شرکت‌کننده، اثبات شد که مصرف روتین انواع محصولات لبنی مثل ماست، می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش داده و یا از بین ببرد.

از سوی دیگر مشخص شده که مصرف لبنیات مختلف همچون ماست و البته دوغ، میزان ترشح هورمون شادی یا همان سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد. بدون شک با افزایش هورمون شادی، فرد احساس بسیار بهتری خواهد داشت و به همین خاطر، مصرف ماست و دیگر ماده‌های غذایی تولید شده با استفاده از آن همچون دوغ، می‌تواند به بهبود خلق و خو کمک کند.

علاوه بر این، انواع مواد لبنی که از تخمیر شیر به‌دست می‌آیند، به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک خواهند کرد. نکته جالب این است که بهبود عملکرد این بخش از بدن، به‌صورت مستقیم بر سلامت ذهن و حس خوب نیز تاثیر می‌گذارد. پس اگر دائما احساس ناراحتی و بی‌حوصلگی دارید، شاید نوشیدن یک لیوان دوغ بتواند حال‌تان را کمی بهتر کند!

10. بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن

داشتن انواع باکتری‌های مفید، یکی از مهم‌ترین خواص دوغ است که به سلامت هر چه بهتر بدن کمک می‌کند. می‌پرسید چگونه؟ خب این بخش را با دقت مطالعه کنید که دقیقا برای شما توضیح دهیم.

در واقع باید بدانید که بخش‌های مختلف دستگاه گوارش، از دهان تا معده، دارای انواع باکتری‌های مفیدی هستند که قسمت بزرگی از عملکرد سیستم گوارشی به نحوه فعالیت آن‌ها مرتبط است. در صورتی که باکتری‌های مفید معده یا روده کاهش پیدا کرده و باکتری‌های مضر افزایش پیدا کنند، بدن با مشکلات مختلفی مثل نفخ، دل‌پیچه، یبوست و اسهال، مواجه می‌شود.

مصرف انواع مواد غذایی یا حتی مکمل‌های دارویی دارای باکتری‌های مفید، می‌تواند مشکل عدم تعادل میان باکتری‌های مفید و بیماری‌زا را رفع کند. نکته مهمی که باید بدانید این است که شیر با کمک همین باکتری‌های مفید به دیگر مشتقات لبنی مثل ماست، دوغ و پنیر تبدیل می‌شود.

وجود همین باکتری‌های سالم و مفید در انواع دوغ مثل دوغ کفیر، می‌تواند به سلامت هر چه بیشتر بدن کمک کرده و از تکثیر بیش از حد باکتری‌های مضر جلوگیری کند.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید